Per-Åke i garaget

Snart dags för sommardäck!

Enligt den nya trafiklagen från juni 2020 är det vädret eller väglaget som bestämmer när vinterdäck ska användas under tidsperioden 1.11.-31.3. Dubbdäck får användas under tidsperioden 1.11.-31.3. och även under annan tid om vädret eller väglaget förutsätter det. Man kan alltså själv välja om man vill vänta med att byta till vinterdäcken senare på hösten eller byta till sommarringar tidigare på våren om väglaget tillåter.

Så här säger Per-Åke Fant som har lång erfarenhet av däckbranschen om rekommendationerna kring däckbyte.

Hur länge håller ett däck?

– Det varierar förstås lite beroende på hur mycket man kör men som regel ska man inte köra med samma däck längre än fem till sex år. Dels börjar de nog då bli väldigt nötta och så hårdnar de med åldern vilket gör att greppet försämras. Jag rekommenderar nog att man börjar fundera på att byta däck senast efter fyra år. Det är bra att göra en däckgranskning i samband med säsongsbyte.

– Utvecklingen sker också väldigt fort inom däckbranschen så under den tiden kan det ha hunnit ske ganska många förbättringar. Till exempel sker det stora framsteg inom körkomfort, rullmotstånd –som på sikt minskar bränsleförbrukning – och såklart säkerhet såsom vattengrepp.

– Däcken ska inte stå i direkt solljus eller nära någon värmekälla. Torrt och under tak räcker långt. En annan sak som är bra att tänka på är att om man har däcken direkt på golvet så måste man se till att de inte kommer i kontakt med olja, det förstör däcket, förklarar han.

Vad ligger rekommendationerna på när det gäller sommar- och vinterdäck. När är ett däck odugligt?

– Mönsterdjupet på ett sommardäck får vara så lite som 1, 6 millimeter men jag rekommenderar inget mindre än 4 millimeter för att kunna garantera vattengreppet och undvika vattenplaning, säger Per-Åke bestämt.

– På vintern är 5 millimeter det minsta mönsterdjupet man ska köra med och det löns också att ha koll på dubbarna. Om de har slitits bort eller brutits greppar de inte längre på isen.

En annan sak som är viktig när man pratar om däck är lufttrycket.

– Det här slarvas det med, säger Per-Åke menande. Åtta av tio bilister har nog för lite luft i däcken.

– Följ rekommendationerna enligt instruktionerna, de hittar du ofta i tankluckan eller instruktionsboken. Plussa sedan på 0,2 bar och då börjar du ha ett bra lufttryck, tipsar han.

– Om man har dåligt lufttryck så nöts däcken väldigt fort. Genom att hålla koll på lufttrycket kan man öka livslängden på däcken med hälften.

 

Delar av artikel ur ByaNytt 3/2020