Lars-Johan och Benjamin Backman poserar här framför Benjamins nuvarande bruksbil – en Saab 9000 2.3 Turbo från 1996.

Saabfantasterna

Fastighetsmäklaren Lars-Johan Backman från Solf har ofta bostäder på hjärnan men på fritiden är det Saab-bilar som gäller. Ett intresse han delar med sin son Benjamin. Tillsammans har familjen en imponerande bilsamling med totalt 19 olika Saabar.

Byanytt träffar de båda Saabentusiasterna i en hall i Solf - där de förvarar några av sina bilar under vintern - för att prata om deras kärlek till Saab.

Saabismen är en sjukdom brukar man säga. De som älskar Saab har inte bara en utan flera. Det säger Lars-Johan Backman eller Lasse som han också kallas. Enligt honom kan man inte ha för många Saabar. Hans familj har i nuläget sammanlagt 19 Saab-bilar. Nio är renoveringsprojekt och tio i bruksskick, förklarar de.

– Endast en bråkdel av dem är i trafik och det är – förstås– på grund av kostnaderna. Det är klart att det inte är en billig hobby, ju mer bilar desto mer försäkringar och skatter.

En Saab-elbil är ingen riktig Saab

Bilsamlingen ser de som ett modernt kulturarv för framtida generationer. De kommer inte att museiregistrera alla sina bilar men vissa, så småningom, när de uppnår 30-års ålder och börjar räknas som veteranbilar.

– Jag ska nog försöka spara några i alla fall, men om det inte ska få finnas några bensindrivna bilar längre, gör det, det hela lite svårare. Vi får ju bara hoppas att de som bestämmer kommer till sina sinnes fulla bruk.

– Det gäller ju alla gamla bilar. Alla jänkare och allt stryker ju med då, tillägger Benjamin och både far och son ser besvikna ut.

Om man inte börjar lägga elmotorer i dem alla, föreslår Benjamin men konstaterar lika fort, att då försvinner helt klart charmen. 

– Nej, den dagen det kommer en elmotor i en Saab, då är det inte längre en Saab, betonar Lars-Johan.

Och en sak är glasklar. De säljer inte sina ögonstenar.

Vilka Saabmodeller har tagit stora värdekliv på sistone?

– Saabentusiaster i bland annat Tyskland lär betala bra för lite medkörda äldre Saabmodeller som exporteras från Norden. Men Saabarna i vår samling är ”priceless”. Vi säljer inte.

Hur kommer det sig att ni blev Saabfantaster?

– Min farfar Valter Backman grundade tillsammans med Lennart Martens och Hans Sjögren, företaget Krimo i Kristinestad, som har haft Saab och Scania försäljning och service, säger Lars-Johan och fortsätter:

– De hade kunder över hela Österbotten och min far Sven Backman skötte senare försäljningen. Så vi har haft Saabar inom den här familjen sedan 1960-talet och framåt.

Några kommentarer kring Saabs konkurs?

– Nog var det synd, för det var absolut inget fel på bilarna. Vi får tacka stora General Motors för det. Saab var tydligen ingenting för dem, säger han.

De förklarar att Saabfolket brukar dela in Saabs historia i tiden före General Motors och tiden efter General Motors. GM- tekniken finns i de nyare Saabarna. Den sista Saabmodellen – av riktiga Saab – är Saab 9000, som de har flera varianter av. Det sägs att de två skilda företagskulturerna skapade en friktion som gjorde att integrationen mellan dem misslyckades.

Drömkapet vore en Saab Sonett och Saab 92 eller 93.

Lars-Johan gick i sin fars fotspår och blev försäljare men istället för att sälja bilar, säljer han fastigheter. Sonen Benjamin å andra sidan utbildar sig till maskiningenjör och det är också han som skruvar och renoverar bilarna. Han säger att det inte varit frågan om några omfattande renoveringsprojekt. För männen väljer med omsorg sina bilar, ingen har varit i så att säga skogsvraksskick.

På frågan om det är svårt att få tag på reservdelar till de olika bilmodellerna svarar de:

– Nej, inte till de äldre Saabmodellerna. Men till de nyare och mer sällsynta exemplaren som vi har. Speciellt till vår Saab 9-5 Aero 2.8 Turbo XWD från 2011, säger Lars-Johan och fortsätter:

– Jag importerade den från USA. Det är en unik modell, gjord i begränsat antal så därför är det exceptionellt svårt att hitta reservdelar till just den.

I Saabsamligen hittar man fler rariteter. För att nämna några; Saab 99 Turbo från 1979, Saab 900 Aero från 1984, Saab 900 Turbo Lux från 1982.

De har också flera Saab 96:or med tvåtaktsmotorer, som många fascineras av. Och en av de sista Saab 96:orna som tillverkades i Nystad med V4-motor, innan modellen upphörde 1980.

Vilken modell saknar ni i er bilsamling?

– Vi har faktiskt ingen Saab 90 men det är ingen häftig modell. Det skulle vara trevligt med en Saab Sonett i samlingen. Det är en sportmodell som finns i tre varianter, men de är svåra att få tag i. Det finns endast ett fåtal ströexemplar i Sverige.

För en helt komplett samling skulle männen även vilja ha en Saab 92 eller en Saab 93 från 1950-talet men de är i princip omöjliga att hitta, förklarar de. Men vad är då världens finaste Saab enligt dessa två äkta Saabnördar. Jo, en tvådörrars Saab 900 Turbo S – och en sådan äger Benjamin.

Saabismen
är en sjukdom
brukar man säga

Internationell Saabträff i Himos

Far och son är båda medlemmar i finska Saabklubben, och ibland tar de sina bilar med på olika bilträffar och utställningar. De deltog senast i Saabfestivalen i Trollhättan, Saabfabrikens hemort, där de fick träffa många likasinnade från hela världen.

En tillställning som de ser extra mycket framemot är en tre dagar lång internationell träff för Saabentuasiaster i Himos i augusti.

– Det är den finska Saabklubben som arrangerar evenemanget, om inte coronaviruset sätter stopp för det hela. Annars är det ett ypperligt tillfälle att få se mängder av olika Saabbilar från hela Europa, säger de. Men hur märkestrogna är männen. Kör de båda Saab till vardags?

Benjamin gör det. Han har en Saab 9000 2,3 Turbo från 1996 som bruksbil och även hans yngre son Alexander kör en Saab 9-3 från 2007.

Men mamma Camilla kör en Mitsubishi laddhybrid och pappa Lasse en biogasdriven miljövänlig Volvo V70.

– Jag kör miljövänligt och vill inte köra Saab på de saltade vägarna. Men på somrarna kör jag alltid Saab, säger Lasse och ler.

Han tillägger sedan att några av familjens nyare Saabar kan köras på biobränslet E85.

Benjamin gillar också Volvo och äger utöver sina Saabar även två Volvo Amazoner och en Wolkswagen Golf.

Det börjar bli kallt att stå i hallen, så vi avslutar intervjun. Sedan hoppar far och son båda in i Benjamins tuffa Saab 9000 och rattar i väg till nästa destination.