Ronny inspirerades av ett YouTubeklipp och byggde sedan upp trehjulingen utgående från de material han hade och ”eget huvud”.

Motorer och metall får nytt liv i Ronnys verkstad

Ett visst motor- och mekanikintresse har alltid funnits där, ända sedan mopedåldern. Men det var arbetsåren inom metallbranschen som väckte det på allvar, och som lockade fram utmaningar i form av egna projekt för Ronny Westerlund. Idag jobbar han som långtradarchaufför, och en stor del av körtiden ägnas åt att planera nya projekt för de lediga veckorna hemmavid.

Även om Ronny Westerlund helst jobbar i metall, låter han inte materialet begränsa honom. Trä och glasfiber klarar han också av ”det är ju siande arbete”, som Ronny uttrycker det.

Bland de egna projekten och hemmabyggen ryms allt från badtunnor till trehjulingar, och under arbete står både en traktor och en båt.

Vi befinner oss i Taklax, hemma hos Ronny och barnen Milton, elva, och Molly, nio. Skoldagen pågår som på alla andra ställen nu här hemma och Ronny har sin lediga vecka.

– Jag jobbar två veckor, och är sedan ledig en, förklarar han. Men vi backar bandet lite, och tar det hela från början.

Ronny, som är uppvuxen bara en kilometer bort, körde moped och skruvade som de flesta andra när han var i den åldern. Efter högstadiet valde han bil- och transportlinjen vid yrkesskolan, men halkade sedan in i metallbranschen där han blev kvar i elva år.

– Det var där, på Profiweld, som det verkliga intresset för verkstadsarbetet väcktes, och noggrannheten och exaktheten när man jobbar med metall har jag tagit med mig därifrån, konstaterar Ronny.

 

Bytte väggarna mot vägen

Ett branschbyte blev oundvikligt efter att Ronny första gången varit med på en utrikesresa för att se hur arbetet fungerar.

– Jag tog släpvagnskortet på en kvällskurs 2004, och 2006 åkte jag första gången med som ”praktikant” på en Sverigeresa. Efter den veckan körde jag sedan själv i tre veckor på min semester, och efteråt blev det väldigt svårt att återgå till att arbeta inom samma fyra väggar igen.

– Jag ville bara ut på vägen, ler Ronny.

Han sade upp sig och har nu arbetat på Simons Transport i Närpes i tolv år, som utrikeschaufför på den svenska marknaden. Det är också i Sverige han köpt material till många av sina projekt, Ronny återkommer flera gånger under vårt samtal till Blockets annonssajt.

 

Motorer och metall

Resorna ger honom möjlighet att köpa begagnade fordonsdelar och det var också så idén till trehjulingen föddes.

– Jag hade hämtat upp något annat jag köpt via Blocket och fick en 125 m3 crossmotor på köpet. Den såg ut att vara i fint skick och jag ville göra något kul av den. När jag råkade se YouTubern Colin Furzes videoklipp på en ”drift trike” som han byggt, bestämde jag mig för att bygga en motsvarande själv. Några ritningar fanns inte och det behövdes inte heller. I projektet använde sig Ronny så långt som möjligt av befintliga delar, däck och framgaffel hade han i sitt ”skrotlager”, sitsen är från en gammal slåttermaskin medan lager och dylikt köptes nytt. Luftfilter och avgasrör går i samma röda nyans och kablar och slangar är väl dolt i ramen. Trehjulingen har belysning både fram och bak – samt undertill.

 

Projekt på kö

Trehjulingen var dock inte Ronnys första projekt. Tidigare har han bland annat byggt en egen mobil badtunna, monterad på släpvagn med bänkar, bubbelfunktion och alla andra ”kryddor”.

– Det var redan 2007 och det var första gången jag arbetade med glasfiber, minns Ronny. Badtunnan är numera såld och nya projekt kommer och går.

– I en gammal traktorgräsklippare har jag också bytt motor till en 110 m3:s crossmotor, och i verkstaden står just nu både en gammal traktor som ska fixas upp för en båt som jag planerar att renovera för eget bruk. Det är ett hemmabygge i form av en 8,4 meter lång day cruiser, där bland annat golvet ska bytas, fortsätter Ronny.

 

Nya idéer frodas

Här i garaget vid hemgården står även barnens ”vanliga” fyrhjulingar samt ett par andra skatter, i form av bland annat en Suzuki PV.

– Milton kan ta sig till flera av sina kompisar genom skogen med fyrhjuling, så den är i flitig användning. Trehjuling kör vi mest på gården. På frusen mark och ett litet snötäcke är den riktigt rolig att använda, berättar Ronny.

Verkstadslivet är en stor del av Ronnys lediga veckor i normala fall, och många av projekten är färdigt planerade och uttänkta när han påbörjar dem, efter de många timmarna i bil.

– Det är kul att ta reda på om det man funderat ut också fungerar i praktiken, och vad man kan åstadkomma av gammalt skrot. Idéer är det ingen brist på, avslutar Ronny.

Detaljbild på trehjuling
Ronny Westerlund från Taklax tillbringar en stor del av sina lediga veckor i verkstaden vid hemgården. Här står både färdiga och kommande projekt på rad, och längs väggarna finns hyllor med välsorterat ”skrot” att återanvända.
Fler artiklar från ditt närområde
Unfortunately, there is no related content yet. Stay tuned!