ett glatt par

Martina och Anders dolda talanger

Möt Martina och Anders Väglund – Årets Malaxbor! Paret Väglund vid servicestationen Neste, Pappadagis, i Malax har utsetts till Malax Stojetare av Lions Club Malax i år. Gratulerar!

Hur började det?

– Året var 2004. Stig Lönnvik och Jan Sandholm, som ägde Neste Pappadagis då, hade anlitat Tage Vest för att, efter deras tjugo år här, sälja bolaget åt dem. Jag och Tommie Bagge, som jag var gift med då, drev Strandservice i Åminne sommartid. Jag jobbade på Gustav Wasa på vintrarna och Tommie var inspektör inom arbetarskyddet.

– Tage ringde upp och hörde sig för om intresse för ett företag nära ån. Om det är Neste vill jag köpa det, sa jag. Ringde Tommie till jobbet och sa det. ”Jåå, nä, sekin menee hyvin, tottakai” svarade han och skrattade. Trodde inte på vad jag sa.

– Nästa dag gick jag in till Lars-Göran Sperring på Aktia, frågade om han kunde finansiera en affär åt oss och han svarade ja.

– Då ringde jag Tommie på nytt och sa att nu är det på riktigt. Vi ska köpa Neste på riktigt. Banken är med.

Övergången skedde på sommaren 2014.

 

När började du Anders?

– År 2012, efter att vi hade varit ett par i två år. Jag var grävmaskinsförare åt Bröderna Hemming, ett arbete jag trodde jag skulle pensionera mig från. Jag satt i en grävmaskin i Märsta utanför Stockholm då Martina ringde och sa att det behövs en person med talang som ”allt i allo” på Neste. Jag blev helt överraskad och var först helt tyst – men tackade ja under samtalets gång.

– Jag hjälpte till både ute och inne, hämtade varor från stan, besiktade bilar och så började vi erbjuda bilstädning. Några år senare flyttade jag ”in” så nu är jag främst i kassan och i verkstaden under däcksäsongerna.

– Vi jobbar alltid tillsammans. Det tycker vi om att göra.

 

En vanlig morgon vid Neste?

– Förr öppnade vi sju. När vi kom dit omkring halv sju kunde 10-15 bilar stå på parkeringen och folk i väntan på kaffe. Före vi ens hade öppnat var allt i gång.

– Nu öppnar vi klockan sex. Det jämnar ut morgonruschen. Gänget samlas. Kaffedoften sprider sig och många kommer in och köper kaffe och smörgås som de tar med.

 

Ni erbjuder grillmat – vad väljer ni själva från menyn?

– Chiliburgare (Martina). En burgare med cheddarost, bacon, vitlöks- och chilidressing.

– Två korvar och ett ägg är min specialare (Anders) men väljer jag från menyn säger jag Tacoburgaren eller Chiliburgaren.

 

Ni har Veikkaus – har ni sålt någon lott med stor vinst?

– Det har vi. Det var före din tid Anders. En lott såldes hos oss med vinst om 30 000 euro. Men jag vet inte vem som vann den.

 

Vad gör ni i verkstaden?

– Sören servar smått och stort. Bilverkstadstjänster. Och så handlar det mycket om däck. Däck till allt från rullatorer till hjullastare.

– Vinterdäck beställs i juni och nästa års sommardäck före jul. Däcken utvecklas ständigt och nya dimensioner tillkommer hela tiden. En värld för sig. Den som beställer däck hos oss före klockan två får dem följande dag.

 

Vad har ni som man inte ”håxar” att ni har?

– Solglasögon. Gas. Planteringsjord. Ganska mycket biltillbehör. Torrströ. Maggotar.

– Utskänkningsrättigheter.

 

Neste kallas också Pappadagis – vem myntade uttrycket?

– Vi har hört att det är Tea Malm, och att det var redan på Lennis baren-tiden. Att hennes Kalle inte kunde sköta barnen hemma då hon behövde det för han skulle till Lennis baren. Och Tea hade frågat sig vad det är för...pappadagis?

 

Vad är det bästa med Neste?

– Människorna. Kunderna. Alla våra slags kunder: stamkunderna, ”sällankunderna”, folk på genomresa eller de som kommer hit för grisarna.

 

Vad småpratar kunderna om över disken vid Neste?

– Väder, fiske, jakt, maskiner och motorer. Corona.

 

Vadå grisar?

– V bakar grisar varje dag. Ny dag och ny deg. Friterar tio åt gången. Det betyder att det finns varma färska grisar längs med hela dagen. Många svänger in bara för att äta en sån och dricka kaffe.

– Så gör vi också med smörgåsarna. Små mängder i gången görs under hela dagen. Av färskt bröd och innehåll.

 

Hur mycket kaffesump på en dag?

– Mycket. En stor säck full. Jättetung. Bioavfall i dagens läge.

 

Har ni två några ”måsten” i jobbet?

– Jag städar mycket. Torkar ytor och ”måste” ha det rent (Martina)

– Jag ”måste” ha texten åt samma håll på alla kaffepåsar när jag plockar upp dem ur en ny låda (Anders)

– Pengarna ska alltid vara åt samma håll i kassan. Så måste det vara.

 

Nå annat kul?

– Alla barn har jobbat här i något skede: Josefine, Johannes, Nora och Nadia.

personalen är bäst
Personalen är bäst! Här några från Pappadagis gäng. Från vänster Emilie Nyman, Michelle Österbolad, Martina Väglund och Hanna Geberg.

Personalen?

– Personalen är bäst. Utan personalen är vi ingenting: Sören Norrgård, Emma Svenns, Michelle Österblad, Cecilia Skinnars, Emelie Nyman och Hanna Geberg.

 

Hur fungerar glasskiosken?

– Den fungerar från att skolorna slutar till att de börjar igen. Har jättegod glass och ger två ungdomar från området sommarjobb.

 

Vad har ändrats inom er verksamhet?

– Största förändringen är när butiker började sälja bränsle och förlängde öppethållningstiderna. Förr stängde affärerna klockan två på lördagen och hade stängt på söndagen. Det betydde fullt upp vid Neste!

– Däckhandeln har utvecklats enormt men många nya dimensioner och sorters däck.

– Konkurrensen om bränslepriserna.

 

Vad betyder det att driva en Nestestation – under Nestes flagg?

– Det finns två olika företagare inom Neste. De som är privata stationer och de som verkar på kommission. Vi är privata företagare.

– Det betyder att vi säljer Nestes bränsle, olja och exempelvis spolarvätska. Vi bär deras flagga men har stor frihet. Vi är nöjda och tycker att deras produkter har bra kvalitet. Men med tanke på vad vi betalar i Nestes marknadsföring skulle vi gärna se mera reklam på svenska.

– Neste har egna kontrollanter som dyker som vanliga kunder. De fäster uppmärksamhet vid, och granskar, olika saker. Efter några veckor kommer ett protokoll till oss. Vi har aldrig fått några klagomål. Tvärtom har vi fått fint betyg, speciellt för renlighet och service. En gång stod det i protokollet att ”nuori tumma nainen” (Martina) stått för det mest proffsiga bemötande och mycket bra betjäning. Kul!

– Under de senaste åren har Neste minskat sitt stationsnät avsevärt. Vi har precis skrivit på avtal med Neste om fem år till, vilket betyder att vi håller deras kvalitetsmått.

 

Vad betyder det för er att ni fick utmärkelsen Malax Stojetari?

– Det betyder mycket. Mer än vad man kunde tro.

– Betyder att det vi gör är uppskattat och har betydelse.

– Det känns gott i hjärtat att så många gratulerat och tycker att vi är värda titeln. Att så många är genuint glada för vår och för personalens skull.

 

Vad upplever ni viktigt med ert företag?

– Att vi upprätthåller service och har öppen station. Att kunderna ska känna sig välkomna och trivas här.

– Vår styrka är att vi har många ben att stå på. Vår icke styrka är att vi inte har så mycket att falla tillbaks på. Om vi inte har kunder har vi inget Neste. På mindre orter är det värdefullt att det finns den här sortens serviceföretag. Inte minst med tanke på värdet av den sociala samlingspunkten. Sund konkurrens om produkter och service ska råda.

 

Vad är det första ni gör när ni kommer hem?

– Byter kläder (Martina). Och njuter en stund av att det är tyst. Till motsats från bruset på jobbet.

– Trycker på off (Anders) Brukar ofta först ta ett varv och ser om något ska göras utomhus.

 

Vad tycker ni om att göra när ni inte arbetar?

– Motionera, lyssna på intressanta faktapoddar, simma när det är öppet vatten (Martina)

– Lyssna på musik, vara i snickarboden (Anders)

– Vara med familjen.

– Båtliv och skäriliv.

– Tillaga god mat, äta god mat, resa – gärna till Grekland.

 

Har ni annars några dolda talanger?

– Anders är bra på att läsa ord baklänges.

– Martina kan hålla andan jättelänge.

 

Tack för pratet!

 

Text och foto:

Lisbeth Bäck